Ieder mens heeft een DNA opbouw wat 250.000 jaar oud is. Alle mensen die vanaf die tijd geleefd hebben deden specifieke activiteiten waardoor onze soort – homo sapiens – heeft kunnen overleven. Moeder Aarde heeft ons de DNA verschillen gegeven waardoor wij als mensenras ons teweer konden stellen tegen veranderingen, dit op brede schaal – weerstand tegen bv virussen en omgevingsinvloeden. We zijn nooit eenheidsworst geweest en doordat we verschillend waren konden we vooruit en mee met de tijd. Wat we de laatste honderd jaar zijn vergeten  is dat wij als mens gemaakt zijn om in groepen van ongeveer 60 individuen te leven. De een moet dikke spieren hebben, de ander moet ver kunnen lopen en weer een andere moet slim zijn om de juiste beslissingen te nemen voor de groep. Zo hebben wij duizenden jaren overleefd.

Zoals eerder gemeld zijn we terecht gekomen in de digitale revolutie die bovenop de al bestaande sociale gehaktmolens wordt geplaatst. Het eindproduct: ‘eenheidsworst’ en niet van al te beste kwaliteit:  Voorbeelden vanuit die gehaktmolen over wat mooi is; wanneer mensen vanuit de artiestenwereld vet vanuit hun achterwerk in de kin laten spuiten dan wordt dat breeduit gemeten en gaan veel vrouwen dit gedrag nabootsen. Ook vice versa; heftige voorbeelden worden verspreid waarbij jonge vrouwen momenteel vet in hun derriere laten plaatsen om een bredere achterzijde te krijgen waarbij zij denken seksueel aantrekkelijker te zijn omdat het beroemde Facebook dat laat zien en blijkbaar trendsetter is geworden. Je veranderd lichaamskenmerken waarmee je totaal niet geboren bent. Ook rimpels in het gezicht worden massaal verwijderd en de Botox reactie toont expressie loze gezichten. Bij de TV interviewers zonder rimpels en emoties hebben veel mensen het idee: snapt hij wel wat er gezegd wordt, dit komt omdat de emotie, tijdens het gesprek, niet meer afgestemd is op wat er gezegd wordt aan de talk show tafel. De gezichtspieren die expressie moeten tonen bij een normale menselijke interactie zijn gesneuveld door de giftige inwerking op het zenuwstelsel wat deze expressie aanstuurt.

Buiten de extreme misrekening van de Facebook meningen zijn deze voorbeelden misschien heftig en extreem maar geven ze wel een beeld in wat voor een gekte van beïnvloeding we terecht zijn gekomen. Dit verhaal pleit tegen de Facebook eenheidsworst idealen en voor de ontwikkeling van een sterke zelfwaarde waarbij men accepteert wie men is en daar ook een intense tevredenheid mee kan beleven. We moeten de individuele verschillen van mensen benadrukken en promoten in plaats van afvlakken tot iets wat men werkelijk niet is.

Wat verder een onoverkomelijk probleem is,  is dat Facebook desinformatie aan het verspreiden is op grote schaal. Het is voor veel informatie een broedplaats van nepnieuws. Altijd lachende gezichten op prachtige locaties. Fantastische maaltijden geserveerd op luxe locaties, heerlijke omstandigheden die slechts enkele momenten iemands leven vullen. Valse informatie kan zich snel verspreiden en invloed uitoefenen op de manier waarop mensen denken en beslissingen nemen. Dat blijkt wel uit de groei van plastisch chirurgische poliklinieken na ‘Kim Kardasian -achtige’ campagnes.  Een ander argument om Facebook niet meer te gebruiken is het gebruik van specifieke algoritmes waardoor mensen niets meer nieuws leren vanuit extreem goed voorbedachte en geselecteerde informatie. Je wordt opgesloten in zogenaamde ‘filterbubbels’ en ‘echo chambers’ die alleen nog maar jouw perspectieven en niet die van anderen weergeven. Hierdoor kan men geïsoleerd raken van verschillende perspectieven, wat polarisatie en onbegrip kan versterken. Verder veelal de exposure aan de ideale wereld. Het constante blootstaan aan bewerkte of geïdealiseerde foto’s en levens op sociale media kan leiden tot sociale vergelijkingen en negatieve gevoelens over het eigen zelfbeeld. Veel jonge mensen gaan zich ontevreden voelen over hun eigen leven in vergelijking met wat ze online zien. Dr Amy Morin heeft een prachtig betoog waarbij zij de negatieve rol van Facebook op welbevinden uitlegt (Amy Morin TedTalk). Ook fout is de mate waarin negatieve reacties en beledigingen een aanzienlijke tol eisen van iemands emotionele welzijn. ‘Hate’ berichten zijn aan de orde van de dag en worden, zonder correcties, gelijk over duizenden mensen uitgegoten. Net zoals bij het telefoongebruik kan overmatig gebruik van Facebook leiden tot verslaving wat een negatieve invloed heeft op je creatieve productiviteit, slaapgewoonten en persoonlijke relaties. Ook moet men goed beseffen dat persoonlijke gegevens worden verzameld door dataverzamelaars en gebruikt wordt voor advertentiedoeleinden. Hier wordt enorm veel geld mee verdient.

Wat kunnen we hieruit leren: Het is cruciaal voor mensen om bewust te zijn van hun online gebruik en actief na te denken over hoe dit hun emotionele welzijn beïnvloedt. Daarnaast is het bevorderen van mediawijsheid en kritisch denken belangrijk om de negatieve effecten van desinformatie te verminderen.

Het is belangrijk op te merken dat er vele andere manieren zijn waarop mensen wereldwijd communiceren en sociale connecties maken. Steeds meer mensen kiezen ervoor om helemaal geen gebruik meer te maken van sociale media en weer plezier te hebben in face to face communicatie. Onze hersenen zijn gemaakt om emoties van anderen te lezen, emotionele interacties met elkaar aan te gaan waardoor werkelijke groei ontstaat. Door een goede emotionele interactie met andere mensen groeit onze zelfwaarde en ontwikkelen we een toename van emotionele gezondheid.

We moeten terug naar echt, naar wat ons brein werkelijk verbeterd en hoe we met elkaar kunnen groeien. De ‘Kim Kardasian achtige’ campagnes laten zien dat we het aan het verliezen zijn. Van fake weer terug naar echt en het werkelijk weer kunnen genieten van de processen van je eigen brein. Wat we ook verzinnen Moeder Aarde heeft nog steeds het beste design gemaakt om jezelf happy en gelukkig te voelen; een gezond brein.